måndag 16 februari 2009

Scones

Ingredienser:
8 dl vetemjöl
1 1/2 msk bakpulver
1 tsk salt
100 g smör
4 dl mjölk

Gör så här:
1. Värm ugnen till 225°. Skär smöret i tunna skivor. Hacka samman mjöl, bakpulver, salt och smör. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg.
2. Ta upp degen på en mjölad arbetsbänk och dela den i två delar. Lägg på smord plåt och forma varje del till en rund kaka. Snitta kakorna i fyra delar med en vass kniv.
3. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min. Låt bröden svalna något på galler innan de avnjuts ljumma med smör och ett gott pålägg. Tips! Smaksätt gärna degen med rivet skal av 1 citron, apelsin eller lime.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Råkade slinka in här för att titta runt lite. Trevligt. Fin och bra blogg du har. Välkommen till min URL. Ha det bra.

Anonym sa...

Tack tack, hoppas du hittar några recept som du gillar.

Anonym sa...

Skulle bara titta in :)
Gott med scones!
Ha en fortsatt bra dag :)

Anonym sa...

Makrill: Hej hej

Anonym sa...

Ååh va gott med scones, det ska jag göra någon dag snart.

Hoppas du haft en bra dag!

Anonym sa...

Tack :) desamma

Anonym sa...

Vilken härlig sida! Lätta recept som till och med en man som jag klarar av att tillaga. :)

Anonym sa...

tack, hoppas du hittar något som faller dig i smaken

Anonym sa...

Åh, scones är såååå gott!

KÄRNANSDJURGÅRD sa...

scones de va länge sen jag käkade de .måste nog göra några

Theréz sa...

Så gott, älskar verkligen scones, blev jättesugen på det nu, kanske skulle ta och baka det i helgen ^^

Loppan sa...

hepp!
fin blogg me roliga recept!!

Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept sa...

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på nån dag här.
Fin blogg du har förresten, Kram!
Scones recept